המדריך השלם על פונדקאות והקשר לדת היהודית וההלכה

פונדקאות בישראל ובייחוד עבור שומרי דת והלכה זה נושא לא ברור. ובשל כך אנחנו כאן בסורמום עם כל התשובות לשאלות שלכם!אם גם אחרי המאמר יהיו לכם שאלות נוספות – אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר.

סורמום – עם כל האפשרויות.

כל הנושא של פונדקאות הוא לא ממש ברור עבור כולם ובמיוחד עבור שומרי הלכה. מתעוררות לא פעם דילמות, האם ואיך אפשר לבצע את ההליך ואם ישנה אפשרות לבצע את ההליך מבחינה הלכתית. אנחנו כאן על מנת לבדוק את העניין.

פונדקאות זהו תחום מורכב מהרבה מאוד בחינות. גם מהבחינה ההלכתית יש לפונדקאות מספר היבטים ולא לכולם ברור איך וכיצד אפשר לבצע את ההליך.

אנחנו כאן על מנת לפזר במעט את הערפל בכל מה שקשור לנושא של פונדקאות באופן כללי ופונדקאות מהבחינה ההלכתית באופן פרטני.

פונדקאות – מה זה ולמי זה מיועד?

משאת הנפש של כל בן אנוש הוא להביא ילדים לעולם ולהשאיר אחריו צאצאים. עבור רוב רובם של האנשים, הדבר הוא מובן מאליו והם מצליחים להרות וללדתילדים בצורה טבעית וספונטנית. אך למרות זאת,זוגות רבים בעולם לא מצליחים להשיג היריון בצורה טבעית. הם מנסים שוב ושוב אך הם נוחלים אכזבות. לאחר כל הניסיונות הטבעיים הם פונים כמובן לאפיקים אחרים כאשר הם מבצעים בדיקות שונות ואף טיפולי הפריה על מנת להגיע להיריון המיוחל.

אז יש כאלה שאכן מצליחים בשלבים הללו להתגבר על הבעיה שלהם והם מצליחים להרות. אך עם זאת יש אחוזים, לא מאוד גבוהים אמנם, של אנשים אשר עדיין לא מצליחים להשיג היריון והם צריכים למצוא פתרונות חילופיים.

איך מתבצע הליך הפונדקאות?

הליך הפונדקאות זהו היריון אשר מתפתח ברחמה של אם המנדבת את רחמה (בתשלום כמובן) עבור בני זוג שאין להם דרך להחזיק היריון בכוחות עצמם. זה יכול להיות מכמה וכמה סיבות. בדר”כ זה בגלל שהאם המיועדת לא מסוגלת לשאת היריון ולאור ניסיונה היא הגיעה למסקנה כי עליה לפנות ולהיעזר בשירות של אם פונדקאית.

בעזרת האם הפונדקאית הם יכולים ליהנות מהיריון שיהיה בעצם היריון ביולוגי שלהם כי ההפריה תיעשה על ידי הזרע והביציות של בני הזוג ורק ההיריון יתבצע ברחמה של האם הנושאת. עבור בני הזוג מדובר במענה יעיל. ברור שהם מעדיפים את הדבר על פני אומנה או אימוץ.

פונדקאות מלאה

פונדקאות שעונה על דרישת ההלכה חייבת להיות פונדקאות מלאה. לפני שנגדיר מהי פונדקאות מלאה, נציין כי ישנם עוד פרטים אשר חייבים לעמוד בהם כאשר מדובר בפונדקאות על פי ההלכה.

הפונדקאות עליה אנחנו מדברים היא פונדקאות הריונית מלאה אשר מורכבת מהזרע ומהביצית של ההורים המיועדים.

כאשר האם המיועדת סובלת מבעיה ומכל סיבה שהיא אי אפשר לעשות את ההפריה באמצעות הביציות שלה, קיימת אמנם האפשרות לקבל תרומת ביציות או לחילופין להיעזר בביציות של האם הנושאת. אך כל זה נכון בתיאוריה ולא למעשה. בישראל אין היתר לעשות את הדבר וכך גם על פי הדת היהודית אין היתר להפרות את הזרע של האב המיועד בביציות של אישה זרה שהיא אינה אשתו.

המצב של האם הפונדקאית

כאשר מדובר בבחירה באם הנושאת, היא לא יכולה להיעשות באופן אקראי. על מנת שההליך יעמוד בגדרי ההלכה, יש לשים לב להגבלות נוספות, כמו השתייכות דתית של האם הנושאת ועוד.

על פי החוק הישראלי לא יכולה הפונדקאית להיות קרובת משפחה של ההורים המיועדים וכן היא צריכה להיות בת לאותה דת כמו ההורים המיועדים. אך מבחינת הדת היהודית יש כאלה הסוברים כי זה להיפך. האם הנושאת צריכה להיות גויה דווקא ולא יהודייה ולאחר שהתינוק ייוולד הוא יצטרך לעבור תהליך של גירות. אך כאן יש דעות שונות וחשוב לבדוק את הדבר מול פוסקי הלכה וגורמי דת. מלבד זאת חשוב לציין כי לסטטוס של האם הנושאת ישנה גם כן משמעות. האם הנושאת לא יכולה להיות נשואה. היא צריכה להיות גרושה או אלמנה.

המצב הבריאותי של האם הפונדקאית

חשוב לציין כי ישנה חשיבות גבוהה לבדיקת המצב הרפואי של האם הפונדקאית. ראשית ישנה התייחסות לגיל שלה שהוא אמור להיות עד 38. מעבר לכך היא אמורה להיות עם עבר של היריון תקין אחד לפחות שהסתיים בלידה של תינוק בריא. האם הנושאת מוגבלת גם מבחינת מספר ההריונות שהיא עברה כאשר הם צריכים לעמוד על לא יותר משלושה הריונות.

מלבד זאת חשוב לבדוק ולברר כי ההיריון לא יסכן את האם הפונדקאית והיא בריאה לגמרי הן מהבחינה הפיזית והן מהבחינה הנפשית.

ההיבט המשפטי

שנים רבות התקיימו מאבקים רבים בכל מה שקשור להסדרת ההליך בחוק הישראלי. למעשה בשנת 1995 התבטל האיסור כאשר לאחר שנה נוספת כבר נחקק חוק מסודר אשר הגדיר בצורה ברורה את המקרים אשר בהם אפשר יהיה לבצע את התהליך של השתלת הביציות באם הפונדקאית. את החוק כינו בשם – הסכמים לנשיאת עוברים.

כדאי וחשוב לדעת כי לפני שבכלל יוצאים לדרך בהליך כזה, מומלץ להיעזר בליווי מקצועי של עורך דין בתחום. זאת על מנת שאפשר יהיה להיות רגועים כי כל התהליך יוכל לעבור בשלום בלי תצוצנה בעיות שונות במהלך הדרך או גרוע יותר עם סיומו. ישנם מקרים אשר בהם רק לאחר הלידה מתעוררות לפתע בעיות כאשר האם הנושאת טוענת לבעלות על התינוק. אם הכול יהיה מוגדר וברור מראש, הכול יהיה כתוב, מסוכם בצורה חד משמעית ניתן יהיה לחסוך הרבה עוגמת נפש. כאשר עורך דין בודק לפני הכול כי אכן בני הזוג עומדים בכל הקריטריונים ולא תהיה כאן כל בעיה חוקית, הצדדים כולם יוכלו לצאת לדרך בראש שקט ובטוח.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...