הכל אודות הפריה חוץ גופית

בעיות פריון יכולות לנבוע מסיבות שונות, הן אצל הגבר והן אצל האישה. הטכנולוגיה המתקדמת והרפואה החדשנית הביאו את אחד הפתרונות המהפכניים בתחום, הנותן מענה למגוון רחב של בעיות פריון בתהליכים שונים, הוא תהליך ההפריה החוץ גופית.

הפריה חוץ גופית בגרסתה הראשונית פותחה כבר בשנת 1978, כאשר לראשונה נתנה מענה לבעיות של אי פריון אצל האישה הנובעת כתוצאה מחצוצרות חסומות ומחוסר יכולת לקלוט היריון בדרך הטבעית בשל מגבלות פיזיולוגיות. עם השנים שוכללה השיטה על כל שלביה, תוך יצירת מענה למגוון רחב יותר של בעיות ואתגרים בפוריות, כאשר כיום היא מאפשרת מתן מענה ומדויק לבעיות רבות הן אצל האישה והן אצל הגבר.

הפריה חוץ גופית מתבצעת בשלושה שלבים עיקריים:

  1. שאיבת ביציות – שאיבת ביציות בריאות ותקינות מגופה של האישה. השאיבה מתבצעת לאחר טיפול הורמונאלי והכנה של האישה, במטרה להבטיח את הצלחתו של התהליך המורכב, והוצאה של ביציות איכותיות בכמות מספקת. התהליך מתבצע לרוב בהרדמה מלאה.
  2. הפריית העוברים בתנאי מעבדה – באמצעות שיטות מתקדמות הפריית הביציות מתבצעת בזרעו של הגבר בתנאי מעבדה מוקפדים, ועד ליצירה והתפתחות של עובר חי.
  3. החדרת העוברים לרחם האישה – החדרת העוברים לרחם האישה מתבצע באמצעות קיום של הליך רפואי מורכב, בו מוחדרים העוברים לרחם באמצעות צינורית דקיקה החודרת בעדינות את צוואר הרחם, ומותירה את העובר החי ברחם שעבר הכנה לצורך קליטת העובר להמשך היריון.

לאחר ביצוע תהליך ההחזרה של העוברים לרחם תמתין האישה במצב של מנוחה אופטימלית למשך כשבועיים ימים, עד לבדיקת היריון ראשונה שתקבע האם ההליך צלח. חשוב לדעת כי תהליך החזרת עוברים כולל יותר מעובר חי אחד וזאת על מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה, מה שמגביר גם את הסיכוי להיריון רב עוברים.

באילו מקרים יכולה הפריה חוץ גופית לתת מענה?

ספירת זרע נמוכה / איכות זרע ירודה – למרות שהפריה חוץ גופית מבוצעת באישה, לעתים הליך זה בא לפתור דווקא בעיית פריון המגיעה מן הגבר. ספירת זרע נמוכה או לחילופין איכות זרע ירודה יביאו לקושי של ממש לקליטת היריון בדרך הטבעית. במידה ולאחר בדיקות ואבחונים נמצא שזה אופי הבעיה, מתן זרע של הגבר בתנאי מעבדה יאפשר סינון והוצאה של הזרעים האיכותיים יותר לצרכי הפריית הביצית בתנאי מעבדה והשלמת ההיריון באמצעות החדרת עוברים לרחם בהליך של הפריה חוץ גופית. חשוב לציין כי לא בכל מקרה ניתן לעשות שימוש בשיטה זו, וייתכנו מקרים של ספירת זרע נמוכה במיוחד או איכות זרע כה ירודה שלא ניתן יהיה להפיק מן הגבר זרע פורה ואיכותי. בעבור מקרים אלו תידרש תרומת זרע.

איכות ביציות ירודה – בדומה לבעיה הקיימת בזרע, תיתכן גם אפשרות שאצל האישה הבעיה באה לידי ביטוי באמצעות קושי בייצור ביציות תקינות ואיכותיות. שאיבת הביציות תאפשר לברור את הביציות התקינות ואת הפרייתן בתנאי מעבדה לצורך הפריה חוץ גופית והיריון תקין.

תרומת ביצית – הפריה חוץ גופית מספקת מענה גם לנשים אשר הקושי בכניסה להיריון נובע מחוסר יכולתן לייצר ביציות תקינות באופן מוחלט. במקרים בהם שחלות האישה אינן מייצרות ביציות הניתנות להפריה ניתן לעשות שימוש בתרומת ביצית מאישה אחרת לצורך הפריה חוץ גופית. במדינת ישראל תרומת ביצית היא חוקית בנסיבות מסוימות, וניתנת באופן אנונימי אך מבוקר במיוחד.

הליך פונדקאות – הבאת ילד לעולם באמצעות הליך פונדקאות הוא המוצא האחרון של זוגות שאינם יכולים להביא ילד ביולוגי לעולם בדרך הטבעית. במרבית המקרים הליקוי והאתגר נוגע ליכולתה של האישה להחזיק היריון ברחמה, בין אם בשל מגבלות רחם חלש ו/או חולה, ולעתים לאחר הליכים רפואיים, טיפולים כימותרפיים ואף כריתת הרחם לחלוטין. תהליך הפריה חוץ גופית מסייע ומשלים את הליך הפונדקאות, כאשר באמצעות שאיבת ביציות תקינות מן האישה והפרייתן בזרעו של בעלה מתבצעת ההפריה החוץ גופית ברחמה של אם פונדקאית-אם נושאת, אשר לקחה על עצמה לשאת את ההיריון עבורם.

הפריה חוץ גופית מספקת מענה בעל סיכויי הצלחה גבוהים במיוחד, אולם מצריכה לא מעט הכנה של הגוף הן בטרם שאיבת הביציות והן בטרם החזרתן לרחם. ההכנות כוללות מתן הורמונים וטיפול תרופתי, שנועדים מחד גיסא להגביר את הסיכויים לייצור ושאיבה של ביציות טריות ובריאות בכמות מספקת, הן ליצירת רירית רחם עבה וחזקה שתסייע בקליטה של העובר וההיריון והן במטרה למנוע התפתחות זיהומים וחדירת חיידקים בתהליך הפולשני והמורכב.

הפריה חוץ גופית – בדיקות נדרשות

כאמור, בשל מורכבות התהליך, הסיכונים הקיימים בו ובמטרה להגביר את סיכויי ההצלחה להיריון תקין ברחם נדרשות בדיקות מקדימות אותן חשוב לבצע בטרם תחילת ביצוע הפריה חוץ גופית. לעתים בזכות הבדיקות ניתן יהיה לאתר בעיות פוריות אחרות אליהן יינתן המענה בדרך אחרת. התאמת הטיפול בתחומי היריון ופוריות חשובה ומכריעה להצלחתו.

למרות שהפריה חוץ גופית היא תהליך המתבצע פיזיולוגית באישה, שני בני הזוג נדרשים לבדיקות פוריות באופנים שונים:

תשאול – תשאול רפואי המתבצע אל מול שני בני הזוג במטרה לאתר היסטוריה משפחתית, תחלואי עבר, תחושות ומגבלות קיימות.

בדיקות דם – בדיקות דם מיועדות לשני בני הזוג ומיועדות לבחינת מצב רפואי כללי ולאיתור חוסרים, וירוסים או מחלות גנטיות שעשויות להשפיע על הפוריות.

בדיקת זרע – בדיקת הזרע בודקת את ספירת הזרע בהיבט הכמותי כמו גם בדיקות של איכות הזרע הנוגעות לנפח, צבע, תנועתיות ועוד.

משטח פאפ – משטח פאפ מספק בדיקה לצוואר הרחם ומאפשרת גילוי של גידול או מצבים טרום סרטניים.

בדיקות הדמיה – בדיקות הדמיה בניהן צילומי רנטגן ובדיקת אולטרסאונד מספקות צפייה שקופה אל הרחם, חלל הבטן, המעברים ומסייעת באיתור ליקויים.

ביצוע כל הבדיקות מאפשר לרופאים לקבל תמונת מצב מלאה לגבי שני בני הזוג, לאתר את הקושי המונע מהם כניסה להיריון ולתכנן טיפול מתאים אשר לעתים מתקיים בשלבים.

הפריה חוץ גופית היא בין טיפולי הפוריות המורכבים, אליהם מגיעים לאחר ניסיונות רבים אחרים בניהם טיפול הורמונאלי, השבחת זרע, טיפול ברחם וטיפולים אחרים נוספים, שמרניים או פולשניים.

יחד עם זאת, התקדמות הרפואה המערבית בכלל והרפואה בישראל בפרט הפכה את טיפולי ההפריה למבוקשים במיוחד. כל המוסדות הרפואיים הגדולים והנחשבים מחזיקים ביחידת הפריה חוץ גופית אשר מספקת מענה מקצועי ויסודי וחלק ניכר מטיפולי ההפריה ניתנים במסגרת סל הבריאות או במסגרת הביטוחים המשלימים הנמכרים על ידי קופות החולים.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...