אודות פונדקאות ללא תרומת ביצית

הרצון להביא לילדים לעולם, הליך אשר קורה באופן טבעי אצל זוגות רבים, נתקל בקשיים אצל אחרים, ומצריך לא אחת עזרה וסיוע רפואי ואף פתרונות נוספים, בדרך לחבק ילוד ולהעניק אהבה הורית, מטרה נכספת וטבעית עבור רבים.

קושי בהבאת ילדים ביולוגיים לעולם עשוי לנבוע ממספר סיבות, הן אצל האישה והן אצל הגבר, וטרם הפניה אל טיפולים מורכבים ופתרונות אחרים יעברו בני הזוג את כל הבדיקות והאבחונים הנדרשים על מנת להבין את אופי הבעיה והיקפה.

מהי פונדקאות?

פונדקאות הוא הסכם בין ההורים המיועדים לאישה המוכנה לשאת את ההיריון ברחמה עבורם, מתוך הבנה כי מדובר בילד שלהם אשר לו אין כל קשר גנטי אליה. הפונדקאות נולדה בתצורה שונה כבר בימות המקרא כאשר שרה אפשרה לאברהם להביא ילד עם שפחתה הגר בשל עקרותה, אולם מטבע הדברים ההתייחסות מתארת הבאת ילד באופן טבעי תוך שימוש בביציות של האם הפונדקאית.

הפונדקאות המודרנית הבסיסית מתאפשרת לאחר פיתוחים טכנולוגיים ורפואיים מתקדמים אשר מאפשרים הליך של הפריה חוץ גופית. בהליך זה הביציות נשאבות מגוף האישה ומופרות בזרע הגבר בהליך חיצוני ומוחדרות לרחם האישה לקליטה ונשיאה של היריון.

למי מיועדת פונדקאות?

כאשר הבעיה הרפואית המונעת את הבאת התינוק לעולם טמונה ברחמה של האם המיועדת, דוגמת נשים שעברו כריתת רחם, בעלות רחם חולה אשר אינו מסוגל להחזיק בהיריון, עולה האפשרות של פונדקאות אשר למעשה משלימה את ההליך בהפריית ונטיעת ההיריון ברחמה של אישה אחרת. בתהליך הפריה חוץ גופית מסוג זה, תחת הפונדקאות הבסיסית אשר אינה כוללת תרומת ביצית, התינוק יהיה משויך להוריו חוקית וגנטית. לאם הנושאת- הפונדקאית אין כל תרומה גנטית לעובר.

הפונדקאות נותנת מענה גם לזוגות חד מיניים וגם להורים יחידניים ללא זוגיות. פונדקאות מסוג זה היא מורכבת יותר מאחר והיא מצריכה לצד השירות של האם הנושאת גם תרומת זרע ו/או תרומת ביצית.

מה אומר החוק אודות פונדקאות ללא תרומת ביצית בישראל?

כידוע מדינת ישראל נחשבת לשמרנית והחקיקה בה מביאה בחשבון גם את נושא ההלכה והדת, כאשר אלה בשילוב עם גורמים נוספים בחנו היטב את ההליך כולו על משמעויותיו ויצרו הסדרה בחוק. מדינת ישראל בחרה להכיר בתהליך ולאפשר אותו תחת מגבלות אשר מחד גיסא מסייעות ומאפשרות את קיום ההליך בישראל אולם מאידך גיסא שלא באופן פתוח ושוויוני לכלל הנזקקים לכך.

החוק בישראל מאפשר פונדקאות לזוגות הטרוגניים ונשואים בלבד, תוך הסדרה והגדרה בחוק של התשלום לפונדקאית החל מן סכום התשלום, ההוצאות הנוספות וכלה באופן התשלום ופיצויים מיוחדים.

כאשר נדרשת בנוסף לנשיאת העובר בהליך הפונדקאות תרומת ביצית על פי חוק ניתן לבצע זאת, ובתנאי שהביצית הנתרמת לא תגיע מן האם הנושאת- הפונדקאית.

פונדקאות ללא תרומת ביצית עקב סיבות אישיות וחברתיות

נושא הפונדקאות כולו טומן בחובו לא מעט שאלות מוסריות הנוגעות להליך, כאשר אחת מהן נוגעת בזכות של האישה לבחור האם להרות או להביא ילד באמצעות פונדקאות. ישנן נשים אשר מסיבות פסיכולוגיות- חרדה מפני היריון, או מסיבות חברתיות ואישיות גרידא, ובזכות יכולת כלכלית המאפשרת זאת, היו בוחרות להביא ילד ביולוגי לעולם תוך סיוע של פונדקאית וללא תהליך ההיריון הארוך והמורכב.

החוק במדינת ישראל אינו מאפשר זאת, ומגביל את האישור להליך פונדקאות לנשים בעלות ליקוי רפואי מוכח המונע מהן להיכנס ו/או לשאת היריון.

יתרה מכך, גם במידה וקיים ליקוי כזה, הוועדה לאישור הליך פונדקאות תדרוש מסמכים וניירת רפואית אשר יוכיחו כי נעשה כל הליך רפואי אפשרי, לרבות ניתוחים היסטרוסקופים אשר נועדו לתיקון וניקוי של חלל הרחם והריריות מפני קרישיות דם.

בריאות האישה – האם המיועדת

בין הפרמטרים אותם בוחנת הוועדה לאישור הליך פונדקאות הממונה על ידי משרד הבריאות טרם אישור ההליך, הוא בריאותה של האם המיועדת. בעיקר כאשר מדובר באישה אשר עקרותה נובעת מסיבות רפואיות דוגמת טיפולים כימותרפיים והקרנות אשר פגעו בריריות הרחם, או מחלה אחרת אשר הייתה ברת השפעה. מטרת הבדיקה היא לוודא כי התינוק שייוולד לעולם יזכה להורים בריאים בעלי יכולת תפקודית לגידולו.

הועדה הממונית

הועדה ממונה על פי חוק הסכמים לנשיאת עוברים (חוק הפונדקאות) וכוללת שבעה חברים בניהם:

רופא מומחה ברפואה פנימית,

שני רופאים מומחים בתחום רפואת נשים

פסיכולוג/ית קליני/ת

עובד/ת סוציאלי/ת

משפטן

איש דת (על פי דתם של ההורים המיועדים והאם הנושאת- אשר מחויבים על פי חוק להיות בני אותה דת).

מטרת הוועדה ותפקידיה הוא לבחון לעומק את הצורך הרפואי שהביא את ההורים המיועדים להגשת הבקשה, את יכולתם האישית, הפיזית והכלכלית לעמוד בהליך המורכב ובגידול הילד המיועד וכן את יכולותיה הנפשיות והגופניות לעמוד בתהליך המורכב, החל מטיפולי ההפריה, נשיאת ההיריון ועד למעמד הלידה ומסירת הילד.

פתרונות לזוגות חד מיניים והורים יחידניים

למרות דרישת בג”צ מן המדינה לספק מענה שוויוני לזוגות חד מיניים וליחידים ללא זוגיות אשר מעוניינים להגשים את חלום ההורות, בחרה המדינה בשלב זה שלא לאפשר למי שאינם זוגות הטרוגניים נשואים כחוק את הליך הפונדקאות. זוגות חד מיניים ויחידניים המעוניינים להביא לעולם ילד תוך שילוב המטען הגנטי שלהם בדרך זאת ייאלצו לעשות זאת באחת מן המדינות המאפשרות כך בחו”ל, תוך שילוב של תרומת זרע ו/או תרומת ביציות.

בין המדינות בחו”ל בהם מוסדר ההליך בחוק נמצאות ארה”ב, קנדה, אוקראינה וגיאורגיה.

הליך פונדקאות בחו”ל מתבצע בעזרת חברות מתווכות ועמותות ואנשי קשר הן מן התחום הרפואי והן מן התחום המשפטי, ועלותו יכולה להיות מופחתת או יקרה מעלות פונדקאות בישראל, על פי הבחירה במדינה לקיום ההליך, כמו גם הוצאות נוספות בניהן טיסות, אירוח ושהייה ועוד.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...