מה הסיכויים בתרומת ביצית: כל מה שצריך לדעת

תרומת ביצית הוא הליך רפואי מורכב המתבצע בשתי נשים: האישה התורמת והאישה הנתרמת.

למעשה, הנתרמת היא זו שמתחילה בתהליך, לאחר זיהוי בליקויים רפואיים המונעים מגופה לייצר ולספק ביציות בריאות ותקינות המסוגלות לקלוט זרע גברי באופן טבעי או אחר ולהביא להיריון. הסיבה לקושי ולליקוי עשויות להיות רבות, וטרם הפניה אל הליך תרומת ביציות והפריה חוץ גופית מורכבת תעבור האישה סדרה של בדיקות מחמירות ואף טיפולים, אשר ועדו לעודד את הגוף לייצר ביציות כאלה ולנסות לעזור לה להיכנס להיריון בעזרת הביציות שלה עצמה.

כאשר הסיכוי לכך לא קיים, ובמטרה לסייע לבני זוג בהבאת ילד לעולם, מאפשרת הרפואה המתקדמת ולשון החוק סיוע דוגמת תרומת ביצית ולעתים גם, על פי צורך, שימוש באם נושאת פונדקאית.

לפני כניסה להליך רפואי מכל סוג נהוג להעריך את הסיכויים להצלחתו וזאת ביחס לפרמטרים אחרים כגון תועלות, עלות, זמן וקושי פיזי. הליך הצלחה של תרומת ביצית לאחר הפרייתה והחדרתה לרחם האישה באמצעות הפריה חוץ גופית מוערך בכ-50%, כאשר ההתייחסות היא לסיכויי ההצלחה של כל ניסיון בנפרד, ואין מן הנמנע כי הדרך להיריון הנכסף תכלול מספר ניסיונות.

בין הגורמים האחראים על הצלחת ההליך ושיפור הסיכויים:

איכות הביציות- בכל תהליך של שאיבת ביציות מן התורמת נשאבות בין 8-10 ביציות בשלות, מהן נבחרות בקפידה הביציות האיכותיות יותר אשר ישמשו לתהליך ההפריה.

גיל הביציות- הביציות הנשאבות עוברות תהליך של הפריה, כאשר החזרת העוברים במועד מדויק יגדיל באופן משמעותי את סיכויי ההצלחה של הקליטה וההיריון. החזרת עוברים ביומם החמישי נחשב למועד בעל הסיכויים הטובים ביותר להצלחה. קיימת גם אפשרות להקפאת עוברים הנובעת מצרכים שונים בניהם הצורך לשנע ביציות/ עוברים לתהליך הפריה בחו”ל, או שימור ביציות איכותיות לתהליך חוזר במקרה הצורך. שימוש בביציות מופשרות הוא אפשרי ומתקיים על פי הנסיבות, אולם שימוש בביציות טריות מחשב ליעיל ובעל סיכויים טובים יותר.

מטען גנטי- בבחירה של תורמת ביציות לצורך תהליך הפריה ישנה חשיבה הן למטען הגנטי של התורמת והן לזה של הנתרמת. תהליכי ההפריה בעלי הסיכויים הטובים יותר הם אלה בהם התבצעו בדיקות והתאמה גנטית מיטבית בין התורמת לנתרמת.

מצבה הבריאותי של התורמת- מצבה הבריאותי של התורמת, עברה והרגלי החיים שלה (עישון, שימוש בסמים/אלכוהול, חשיפה לתנאי חום חריגים, תזונה ועוד) יהיו ברי השפעה על יכולותיה לייצר ביציות איכותיות ובריאות. פרמטר חשוב נוסף הוא גיל התורמת, אשר מסיבה זו מוגבל עד לגיל שלושים וחמש, השנים בהם הגוף בעל יכולת לייצור ביציות רבות ואיכותיות יותר.

מצבה הבריאותי של הנתרמת- מצבה הבריאותי של הנתרמת כולל הן את מצבה הכללי והן את מצב הרחם ויכולתו לקלוט ולהחזיק בהיריון. כחלק מתהליכי ההכנה להפריה חוץ גופית תעבור האישה הנתרמת הכנה של רירית הרחם בהתאם למועד הביוץ הטבעי ונטילת תוספים אשר נועדו להכין את גופה בכלל ואת הרחם בפרט לתהליך.

הליך השאיבה וההחדרה של הביציות- הליך השאיבה וההחדרה של הביציות הוא הליך מורכב המצריך ידע רב וניסיון, הסתכלות רחבה על מאות גורמים וליווי מקצועי. ישנה חשיבות מכרעת בהשפעה על סיכויי ההצלחה בבחירת המוסד הרפואי והרופא המטפל בליווי ובביצוע הפרוצדורות הרפואיות המורכבות.

תרומת ביצית – מישראל או מחו”ל

כאמור, סיכויי ההצלחה עולים באופן משמעותי עם הפרייה של עוברים טריים בביציות טריות. יחד עם זאת, מיעוט הנשים התורמות ביציות בישראל מביא לקושי של ממש וזמני המתנה ארוכים לנשים הממתינות לתרומה הנכספת, מה שמביא אותן לבחון את האפשרות לקבלת תרומה מחו”ל. תרומת ביצית מחו”ל אינה מצריכה טיסה לחו”ל וביצוע הפרוצדורה הרפואית במדינה זרה. זרע הגבר נשלח בהליך משמר ומבוקר אל המדינה האמורה, וזאת לאחר קיום כל הבדיקות ויצירת התאמה, הביצית הנתרמת מופרית במעבדה בזרע, והעוברים המוקפאים עושים את דרכם חזרה ארצה להשלמת תהליך ההפריה ברחמה של הנתרמת. תרומת ביצית מחו”ל מטבע הדברים תעלה יותר כסף, אולם ביכולתה לקצר באופן משמעותי את זמן ההמתנה להליך.

תרומת ביצית אנונימית או גלויה

ההחלטות על הליכי ילודה שאינם טבעיים בישראל משלבות שיקולים אזרחיים, חוקתיים ודתיים. הביציות הן חלק מגוף האדם ועל כן השימוש בהן חייב להיות מכבד ולמטרת תרומה וילודה בלבד.

ניתן לעשות שימוש בביציות עודפות אשר נתרמו לצרכי הפריה למטרות מחקר רפואי, על ידי גופים המורשים לכך, ובהסכמה חתומה מראש של התורמת אשר מתבצעת בתחילתו של ההליך.

למרות הצורך באנונימיות מלאה בשל רגישות העניין, ההיבט הדתי מבקש לשלול מקרים של נישואי קרובי משפחה, ועל כן תורמת הביציות עושה זאת תוך מסירת פרטיה המלאים למאגר התורמות בישראל, וזאת לצד רישום חסוי של פרטי הנתרמת. הנתונים נשמרים במאגר לצורך בדיקה עתידית על פי צורך.

חשוב לדעת כי הליך תרומת ביצית והפריה חוץ גופית הוא הליך מורכב, פיזית ונפשית, ומחייב ליווי מקצועי ובמקרים רבים גם טיפול פסיכולוגי. השפעת ההורמונים הרבים החודרים לגוף כחלק מן התהליך, הבדיקות והטיפולים הפולשניים, הציפייה וכחלק מן התהליך לעתים גם אכזבות ואי הצלחות במהלכו. כל אלה מחייבים ליווי צמוד של גורם מקצועי, מנוסה ומכיל.

תרומת ביצית היא תהליך יקר העשוי להגיע לכדי עשרות אלפי שקלים, על פי אופי הבדיקות והטיפולים וכמות הניסיונות הנדרשת עד להצלחה. קופות החולים באמצעות הביטוחים המשלימים מכסים חלק מן העלות על פי פרמטרים מוגדרים מראש אותם יש לבדוק בטרם הכניסה לתהליך על מנת למצות אותם במלואם. גם ביטוחי הבריאות הפרטיים מעניקים כיסויים להליכי תרומת ביצית והפריה חוץ גופית, בהיקף כזה או אחר, במסלולי הסדר ובמסלולי החזר (תשלום לספק וקבלת החזר בגינו).

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...