שאלות נפוצות בנושא פונדקאות

פונדקאות היא הפתרון של העידן המודרני לנשים שלא יכולות להיכנס להיריון. נשים כאלו יכולות להיות עם בעיה פיזית או נפשית שלא מאפשרת להן להיכנס להיריון או להחזיק הריון אם בגלל סיכון שלהן או מכל סיבה אחרת, ופונדקאות היא “העברת” הביציות המופרות לרחמה של אישה אחרת. יש לא מעט שאלות סביב הנושא והנה כמה מהשאלות הללו, אלו הנפוצות ביותר.

מה ההבדל בין פונדקאות מלאה לפונדקאות חלקית?

יש שני סוגים של פונדקאות. יש פונדקאות מלאה, בה האישה הפונדקאית רק נושאת ברחמה את העובר או העוברים אך אין לה קשר ביולוגי להם. היא עוברת השתלה של הביציות המופרות והיא רק נושאת את ההיריון עד ללידה. הביציות הללו יכולות להיות של האם המיועדת או של תורמת. פונדקאות חלקית היא מקרה בו האישה שרוצה ילדים לא יכולה להפיק ביציות איכותיות והיא לא לוקחת גם מתרומה, אלא הביציות הן של האם הפונדקאית מה שהופך אותה גם לאם הביולוגית של התינוק. בישראל, אין אפשרות על פי חוק לפונדקאות חלקית מכיוון שיש לא מעט שאלות דתיות ומוסריות סביב העניין.

מהם התנאים לפונדקאות בישראל?

בישראל החוק אם כן מערים לא מעט קשיים ויש לא מעט תנאים בהם צריכים לעמוד ההורים כמו גם האם הפונדקאית וההליך עצמו בשביל שהוא יהיה מאושר והנה כמה מהם: ההורים צריכים כעיקרון להיות בין הגילאים 18 ל-54, יכולים להיות להם מקסימום שני ילדים ביולוגיים לפני הליך הפונדקאות וכך גם לאם יחידה. אם מדובר על בני זוג הם צריכים להיות גבר ואישה ובני זוג חד מיניים לא יכולים בישראל לעבור הליך פונדקאות. ההורים צריכים להיות ללא עבר פלילי שעלול לפגוע בילד בצורה כלשהיא, גם ההורים וגם האם הפונדקאית צריכים להיות תושבי ישראל ובני אותה דת, עדיף מאוד שהאם הפונדקאית לא תהיה נשואה אך יש מקרים שזה אפשרי, וכפי שציינו, אין בישראל פונדקאות חלקית.

איך בוחרים עורך דין שיטפל בהליך?

עורך דין במקרה כזה לא חייב להיות עורך דין בין לאומי או עורך דין מקומי מהמדינה בה יתבצע ההליך. הוא יכול להיות גם עורך דין ישראלי ובלבד שהוא מכיר את החוקים הרלוונטיים השונים במדינת היעד ויודע איך להתנהל. עורך דין בהליך פונדקאות אמור להיות אחראי לכמה דברים. ראשית, הוא יערוך את ההסכם מבחינה משפטית, ילווה וייעץ בכל מה שקשור להסכם מול האם הפונדקאית או מול סוכנות הפונדקאות, הוא יסייע לקבל את האישורים הדרושים במדינת היעד וכמובן, הוא יסייע לקבל את אישור ההורות בארץ ואת האישור להביא את הילד לישראל לאחר הלידה. ליווי של עורך דין מקצועי ובעל ניסיון כבר מתחילת ההליך יחסוך לא מעט בזמן ויזרז את הבאת הילד לישראל.

איך מתבצעת ההכרה בהורות בישראל?

מדובר כמובן על מקרה בו הפונדקאות מתקיימת מחוץ לגבולות ישראל מכיוון שאם היא בישראל אין בעיה והחוק פשוט וברור. אך החוק בישראל לא מתייחס לפונדקאות בחו”ל ולכן לאחר הלידה ההורים צריכים להוכיח הורות במידה והם ההורים הביולוגיים ואם לא, הם צריכים לבקש צו אימוץ. איך מוכיחים את ההורות? פשוט מאוד, באמצעות בדיקות גנטיות. הבדיקות הגנטיות מתקיימות במדינה בה נולד הילד ולאחר שיש אישור בישראל, אפשר להביא אותו לארץ. במידה ושוכרים עורך דין מנוסה כבר בתחילת ההליך והוא מנסח בשפה נכונה את ההסכמים, הרבה יותר קל להוכיח אחר כך הורות ולא יכולות להיות פרצות שעלולות להיות בעייתיות.

אילו הוצאות עיקריות יש בפונדקאות?

פונדקאות היא עניין יקר. יקר מאוד. בישראל היא יכולה להגיע ל-250,000 ₪ ובחו”ל סביב ה-170,000 ₪. העלות הגבוהה היא בשל הוצאות מרובות שישנן סביב ההליך, הוצאות רפואיות, בירוקרטיות, ומשפטיות. המרכיב המשמעותי ביותר הוא שכר הפונדקאית מכיוון שהשכר אמור לכסות את משכורתה בזמן ההיריון, לפצות על השלכות פיזיות או נפשיות וכמובן גם שיישאר לה עוד משהו בנוסף, יש מדינות בהן שכר הפונדקאית מסייע לה ולמשפחתה שנים רבות ומכאן המוטיבציה. יש את השירותים הרפואיים השונים שמתחילים עם שאיבת הביציות, ההשתלה שלהן ברחם האם הפונדקאית, בדיקות שגרתיות ולא שגרתיות, אבחונים, אשפוזים, רופאים מומחים, ושירותים רפואיים נוספים. יש הוצאות נלוות להיריון כמו מזון ובגדים לאם הפונדקאית, הוצאות נסיעה לבדיקות וכדומה, יש תשלום לסוכנות המתווכת אם לוקחים אחת כזו, שגם היא הוצאה לא קטנה וברוב המקרים ואם מדובר על סוכנות ברמה גבוהה, היא גם משתלמת, ויש את הליווי המשפטי שמתחיל עוד בארץ (גם אם הפונדקאות בחו”ל) שכוללת את עריכת ההסכמים ובדיקתם, ממשיכה עם ליווי במדינת היעד ומגיעה לאישורי הכניסה לארץ של הילד שנולד. יש אם כן לא מעט הוצאות סביב הליך הפונדקאות ותמיד כדאי לא לקחת סיכון ולא לעשות חישובים מדויקים מידי אלא להשאיר כסף להוצאות לא צפויות, ויש לא מעט כאלו.

באילו מדינות אפשר לעבור תהליך פונדקאות?

אפשר אם כן בישראל לעבור אך רק פונדקאות מלאה ורק בהתאם לסעיפי החוק השונים, ובחו”ל יש מדינות שמאפשרות פונדקאות כשהעיקריות שבהן הן גיאורגיה, מקסיקו, אוקראינה וארצות הברית. עד לפני שנים לא רבות היה אפשר גם במדינות המזרח כמו הודו, נפאל ותאילנד אך היום האפשרות הזו כבר לא קיימת.

פונדקאות היא אם כן הליך מורכב, מורכב פיזית ונפשית. זהו הליך יקר והליך שדורש ליווי משפטי, אך כשחושבים עליו בצורה יבשה, הוא הליך מדהים. נכון שיש לא מעט ויכוחים בעניין מוסריות ההליך, אך האפשרות שהוא נותן לכאלו שהיו בעבר חסרי תקווה היא אפשרות של חיים, של שמחה, של התפתחות ושל המשך קיום המין האנושי גם תחת מגבלות פיזיות.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...