פונדקאות – מתי זה הפיתרון היחידי? יתרונות וחסרונות

בשל התפתחותן של הפריות המבחנה, תפס תחום הפונדקאות את מקומו המיוחד, כשהוא מציע פתרון לבעיות פריון שונות הקיימות. יחד עם זאת, מעבר להגדרתה היבשה, פונדקאות פותחת בפני נשים ובפני זוגות הומוסקסואלים והטרוסקסואלים את האפשרות והתקווה לחבוק בזרועותיהם ילד משלהם. תקווה, אשר עד לא מזמן לא הייתה קיימת. בזמנים עברו, כאשר דיברו על מימוש הורות, הפתרון הטוב ביותר אותו ניתן היה להציע לאנשים אלה היה האימוץ. טוב ככל שיהיה, האימוץ לא ענה על התשוקה הקיימת בכל אחד מאיתנו – להותיר את חותמנו על האנושות, אם לא באומנות או בפוליטיקה, לפחות דרך המשכת הגנטיקה שלנו, בדמותו של ילד, בשר מבשרנו.

פונדקאות כפתרון לבעיות פוריות

הרפואה המודרנית מציע כיום מספר פתרונות, ביניהם הפונדקאות, אולם, למעשה, את הסוג הפשוט יותר של פונדקאות הכוללת תרומת ביצית, אנחנו מכירים מהתנ”ך מסיפור אברהם, שרה והגר. אמנם, בסיפור זה, ההפריה התרחשה בדרך הטבעית ולא בצלחת המעבדה, והביצית הייתה (סביר להניח, בשל חוסר קיומה של הטכנולוגיה) של הגר ולא של שרה, אבל משם, ניתן להניח כי פונדקאות בדרך זו הייתה נפוצה כבר אז, וכבר אז שימשה כפתרון לנשים, אשר לא הצליחו להיכנס להיריון או להשלים היריון, להקים משפחה משלהן. כיום, פתרון הפונדקאות אינו שמור רק לנשים המתקשות להרות ולזוגות הטרוסקסואלים שמתקשים להביא לעולם ילד בדרך המסורתית והטבעית, אלא מעניק גם לזוגות הומוסקסואלים את האפשרות לחבוק ילד משלהם ולהקים משפחה.

יתרונות וחסרונות הפונדקאות

כאשר מדברים על חסרונות ויתרונות פתרון כלשהו, תמיד יש להשוותו לאופציות ולפתרונות קיימים אחרים המוצעים להתמודדות עם אותה הבעיה. כך, שאם נסתכל, למשל, על פונדקאות מול הכורח להישאר ללא ילדים, אין ספק, גם ללא בדיקה מעמיקה, כי לפונדקאות ישנם יתרונות רבים. אם נשווה את הפונדקאות לאימוצו של ילד, לדוגמה, נצטרך להיכנס בעובי הקורה מעט יותר ולהשוות תפוחים לתפוחים.

קהל היעד להליך

הליכי פונדקאות פנים-ישראלים מעניקים מענה לנשים היחידניות ולזוגות הטרוסקסואלים נשואים וכאלה העונים להגדרה “ידועים בציבור”, בעוד הליכי פונדקאות בחו”ל מאפשרים את הפתרון לקהל יעד נוספים – גברים יחידניים ובני זוג הומוסקסואלים, בהתאם לחוקי המדינה בה מבוצע הליך הפונדקאות. לכן, הפונדקאות כוללת ומעניקה פתרון לקהל יעד רחב יותר מהאימוץ בגבולות ישראל. אימוץ זה, מעניק את העדיפות לזוגות נשואים הטרוסקסואלים נשואים. מאמצים יחידניים יוכלו לאמץ, רק במקרים בהם לא יימצא זוג נשוי הרוצה לאמץ קטין ספציפי. גם אימוץ בין-ארצי (אימוץ קטין בחו”ל) נחשב למסובך, ובמרבית המדינות, תוגבל הבחירה לקטינים הסובלים ממגבלות שונות.

טווח הגילאים

בארץ, אופציית הפונדקאות מתייחסת לזוג או לאישה בגיל הפריון (עד ל-54). האימוץ מתייחס לטווח גילאים יחסי, שבו ההפרש בין ההורה המאמץ לקטין המאומץ הוא בין מינימום 18 שנים ועד למקסימום 43 שנה.

אורכו של התהליך

שני ההליכים אינם נחשבים להליכים קצרים, והביורוקרטיה המלווה אותם אינה מועטה, אבל גם כאן, לפונדקאות ישנו יתרון, מכיוון שהליך פונדקאות רגילה שאינה מסתבכת אורך עד לשנתיים, בעוד שבאימוץ, מדובר בפרקי זמן ארוכים יותר: הממוצע לאימוץ תינוק ישראלי בן פחות משנתיים שאינו סובל ממומים וממגבלות הוא כחמש שנים. גם אם אימוץ תינוק בעל מגבלות מקצר את התהליך, עדיין מדובר בפרק זמן ממוצע שאורכו למעלה משנתיים. אימוץ תינוק בחו”ל מקצר את התהליך באופן משמעותי, אבל מציב מגבלות אחרות (ליקויים ומגבלות שהוסתרו, צורך בגיור וכן הלאה).

המשכיות גנטית

באופן טבעי, גם כאן, לפונדקאות ישנו יתרון ניכר. זאת, מכיוון שסוגים מסוימים של פונדקאות מאפשרים קבלת תינוק שלגמרי נושא את הגנים שלכם (כשהביצית והזרע הם שלכם, והפונדקאית תורמת “רק” את הרחם), ואילו אחרים מאפשרים לאחד מכם להעביר את הגנטיקה שלו (דרך הזרע או הביצית) ואילו הרכיב השני הנדרש להפריה מקורו בתרומה (תרומת ביצית או תרומת זרע).

הקשר הנפשי

היריון ביולוגי, גם אם הוא תוצאה של פונדקאות, מאפשר לפתח קשר רגשי עם העובר המתפתח ברחם – עומדים לרשותכם תשעה חודשים תמימים לצורך כך. גם כאן, לפונדקאות יתרון ניכר על האימוץ, מאחר ואתם שותפים להתפתחותו של ההיריון ונוכחים בלידתו של התינוק. אימוץ, לעומת זאת, לעיתים קרובות, מתבצע בהודעה היום למחר, כשבו מוסתרים מכם, ההורים המאמצים, פרטים ונתונים על הוריו הביולוגיים של הילד, ולעיתים קרובות, מוסתר גם מידע חיוני (כמו ההיסטוריה שלו) שעלולים להשפיע עליו ועל הקשר ביניכם בעתיד.

עלויות התהליכים

גם אם לא ננקוב במחירים המדויקים, החיסרון הגדול (וכנראה גם היחיד) של הפונדקאות הוא עלויותיה הגבוהות. בעוד שהליך האימוץ בישראל כמעט ואינו עולה להורים המאמצים כסף, ובחלק מהמקרים אף מזכה אותם במימון מטעם המדינה, עלותו של הליך פונדקאות נחשב לגבוה באופן ניכר. אולם, ליווי של חברה מקצועית המתמחה בהליכים מסוג זה, יכולה לצמצם את העלויות באופן משמעותי, ולהוריד אותן לגבולות הסביר.

לחבוק ילד משלך הוא חלום המשותף לכל אחד מהנשים והאנשים ברחבי העולם, בלי הבדל גזע, צבע עור או אמונות. פונדקאות מסייעת בהגשמת חלום זה למי שמתקשה להשיג אותו באופן הטבעי, ולכן, כיום, היא נחשבת לפתרון המוצלח ביותר.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...