טיפולי פוריות בישראל לעומת פונדקאות בחו”ל

אומנם הליך הפונדקאות בארץ יחסית יותר ארוך ודורש יותר בדיקות, אך יחד עם זאת יש לתת את הקרדיט למדינת ישראל היכן שצריך, וזאת כי מדינת ישראל היא מחלוצי השיטה, מבין המדינות הראשונות בעולם אשר מצאו לנכון להסדיר באופן חוקי את סוגיית הפונדקאות, כך שבשנת 1996 נכנס לתוקף “חוק הסכמים לנשיאת עוברים“, חוק שבין היתר מסדיר את מערכת היחסים שבין ההורים המיועדים לאם הפונדקאית.

קהל יעד

רבים שעומדים מול האופציה לעבור הליך פונדקאות, מוצאים את עצמם שואלים היכן עדיף לפעול – בארץ או בחו”ל, וזאת כמובן כל עוד הם יכולים לבחור בין שתי האופציות, ולו כי מדינת ישראל מאפשרת רק לזוגות הטרוסקסואלים ונשואים לעבור את ההליך, כאשר גם הם צריכים לעמוד בשלושה תנאים: עליהם להוכיח שהם אינם יכולים להביא ילד לעולם בשל סיבות רפואיות, שלפחות אחד מהם טרם בין 54 ושזרע הגבר תקין. כמו כן, גם נשים יחידניות מוזמנות ליהנות מהתהליך, כל עוד יש להן ביציות תקינות שנשאבו בטרם מלאו להן 43. מי נשאר בחוץ? גברים יחידניים וכמובן זוגות חד מיניים ממין זכר.

בין פונדקאות מלאה לחלקית

לצד הפערים בין מי שיכול לעבור פונדקאות בארץ לבין מי שאינו יכול, נציין שיש מגוון הבדלים נוספים, וכך הדבר גם כאשר מדובר בפונדקאות מלאה אל מול פונדקאות חלקית / מסורתית. במה מדובר? ראשית ניישר קו.

*פונדקאות חלקית הינה פונדקאות בה האם הנושאת מכילה ביצית שאינה שלה – הביצית שייכת או לאם המיועדת או לתורמת. מדוע? יש מגוון השלכות למצב בו הביצית שייכות לאם הנושאת, כאשר החשש הגדול הוא שהאם הנושאת תיקשר לעובר במידה כה רבה, כך שברגע האמת היא תתקשה להיפרד.

* פונדקאות חלקית הינה פונדקאות בו האם הנושאת עושה שימוש בביצית שלה.

לאחר שיישרנו קו נציין שבארץ אין מקום לפונדקאות שאינה מלאה, ועל כן מי שמבקש לעבור פונדקאות חלקית יפנה לחו”ל, למדינה שמאשרת זאת, כאשר מראש נציין שמדיניות המדינות נוטות להשתנות מדי כמה שנים, כך שאין להתבסס על הנחות ישנות.

שורת דגשים

מי שבוחר לעבור את ההליך בארץ, מוצא שלצד שורת היתרונות הארוכה, גם יש מגוון חסרונות, כאשר רובם מתמקדים בזמן הרב שלוקח להניע את התהליך, וזאת כי במדינת ישראל הפרוצדורה מסועפת, ולו כי בין היתר היא בוחנת דברים שלא נבדקים בחו”ל (או לפחות לא בכל מדינה). שנדגים?

בארץ דורשים מהאם הפונדקאית שתהיה אישה שילדה ומגדלת לפחות ילד אחד, שההורים המיועדים והאם הפונדקאית יהיו בני אותה העדה, שגילה של האם ימצא בטווח הגילים שבין 22-38, ששני הצדדים כשירים רפואית ונפשית הן לעבור את התהליך והן לתקשר ביניהם וכדומה.

עלות

אין להשוות בן פונדקאות בארץ לבין פונדקאות בחו”ל מבלי להציף את הנושא הכספי, ועל כן נציין למה יש לצפות בכול אחת מהאפשרויות. בשני המקרים נהוג לשלם לסוכנות ייעודית שבין היתר אחראית הן על איתור האם הפונדקאית המתאימה ביותר והן על היבטים משפטיים, ואף בשני המקרים יש לשלם על הוצאות מתבקשות בזמן ההיריון וכמובן שגם לאם הפונדקאית על שירותיה. עם זאת, ניתן למצוא שבארץ גם יש לשלם על אבחון פסיכולוגי ורפואי הן עבור הזוג והן עבור האם הפונדקאית, ואילו עבור פונדקאות בחו”ל יש לשלם על שהות ממושכת לצד עלויות של טיסות.

מהי השורה התחתונה? ובכן יש יעדים בחו”ל שהם יותר זולים מהארץ, אך כל עוד מבקשים רמה רפואית גבוהה, ניתן למצוא שהמחירים זהים, אם לא גבוהים פי שלושה, כפי שניתן למצוא כאשר עומדים בפני פונדקאות בארה”ב. שנסכם? באופן כללי ניתן לקבוע שהליך פונדקאות בארץ עשוי להסתכם ב250,000 ש”ח (רק לאם הפונדקאית יש להעביר בערך כ165,000 ש”ח), וזאת לעומת חצי מיליון כאשר בוחרים ביעד יקר כגון ארה”ב, אך גם ניתן למצוא מגוון יעדים יותר זולים ואף שדורשים פחות מחצי המחיר. במה תלויים הדברים? בראש ובראשונה ברמת הרפואה המקומית.

היצע

לא מעט בחיים הנו תוצאה של רצוי אל מול מצוי ועל כן יש לציין שלצד איכות הרפואה המאוד גבוהה שיש בארץ ולצד היתרון הגדול שאין צורך לטוס לשום מקום וניתן להישאר קרוב למעגל התומך, עדיין אחד החסרונות בפונדקאות בארץ טמון בעובדה שאין מספיק נשים שמציעות לשמש כאימהות פונדקאיות, ובנוסף לכל זאת בארץ יש לוודא שהאם הפונדקאית וההורים המיועדים בני אותה עדה, כך שמדובר בפרמטר נוסף שמקטין את סיכויי ההתאמה ובו זמנית מאריך את זמני תחילת הכניסה להיריון, כך שבארץ חד משמעית דברים מתנהלים יותר לאט, לפחות בפער של חצי שנה.

השוואה בין לפני ואחרי

אומנם טרום ההליך בארץ ארוך ואף עשוי להיות מייגע, אך יחד עם זאת יש להכיר בכך שלאחר שהתינוק הקטן מגיח לעולם, הדברים מתנהלים באופן הרבה יותר נעים ופשוט, וזאת כי אין צורך להוציא לתינוק דרכון, אין צורך לעבור גיור, אין צורך לבחון אבהות, אין צורך לחכות עם התינוק בארץ זרה ואין צורך להתרוצץ מול מגוון גופים, כאשר סך הכל מבקשים להסתגל לשגרה מרגשת וחדשה.

אין דרך שלישית

ציינו שבחו”ל הפרוצדורה הרבה יותר קלילה, אך יש לדעת שאם בוחרים לעבור הליך פונדקאות בארץ אין הנחות, משמע לא ניתן לבצע פונדקאות ללא “אור ירוק” מצד הוועדה לנשיאת עוברים, ולו כי גם על חתימת החוזה בין הזוג לאם הפונדקאית צריך להצביע אל מול הוועדה המפקחת, כך שמראש יש להיזהר – מי שמבקש למצוא דרך שלישית, משמע להימנע מהפרוצדורה הארוכה בארץ אך מבלי לצאת מהמדינה, מהר מאוד יגלה שמדובר בהליך בלתי חוקי – לא ניתן להביא בארץ ילד באמצעות הליך פונדקאות פרטי!

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...