אימוץ או פונדקאות יתרונות וחסרונות

חלומם של זוגות רבים (הטרוסקסואלים או בני אותו המגדר) הוא להעניק לאהבתם את הגושפנקא הסופית בדמותו של ילד שהוא פרי אהבתם. לרוע המזל, גם למציאות יש מה לומר בנושא, ולעיתים קרובות, חלומות, מאוויים ושאיפות לחוד, ומציאות לחוד. אל תוך המציאות המתסכלת הזו, מתגבשות הדרכים המאפשרות לזוג כזה לחבוק תינוק או ילד משלו – פונדקאות או אימוץ. לכל אחת מהשיטות יתרונות וחסרונות משלה, אותן ניתן למקד במספר נקודות השוואה מרכזיות:

העיגון החוקי

החקיקה הבסיסית הנוגעת לאימוץ מעוגנת בחוק אימוץ ילדים, תשמ”א-1981, ובתיקון מס’ 8 תשע”א-2010 לו, ואילו תהליכי הפונדקאות מעוגנים בתיקון מס’ 2, התשע”ח-2018 לחוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), תשנ”ו-1996. דבר היכול להעיד על המשקל אותו מייחסים המדינה והציבור לפונדקאות מול האופציה הותיקה יותר, האימוץ.

מיהו קהל היעד אליו פונה התהליך?

הליכי הפונדקאות בישראל פונים לנשים יחידניות ולזוגות הטרוסקסואלים נשואים כאלה העונים להגדרה “ידועים בציבור”. הליכי הפונדקאות בחו”ל מרחיבים את קהל היעד, גם ליחידניים ולבני זוג בני אותו המגדר, בכפוף לחוקי המדינה בה מתבצע הליך הפונדקאות. כתוצאה מכך, פונדקאות פונה לקהל יעד רחב יותר מאימוץ בגבולות ישראל, הנותן עדיפות לזוגות הטרוסקסואלים נשואים, שגרים יחדיו לפחות כשנתיים. למאמצים יחידים נפתחת אפשרות האימוץ, רק כאשר לא נמצא זוג נשוי שהביע את רצונו לאמץ את הקטין הספציפי. אימוץ בין-ארצי (אימוץ קטין בחו”ל) מסובך אף יותר, ולרוב, מגביל את הבחירה למאמצים מחוץ למדינה בין קטינים הסובלים מלקויות וממגבלות שונות.

גילאי המאמצים / ההורים המיועדים

הליך הפונדקאות בארץ פונה לזוג או לאישה המצויים בגיל הפריון (כלומר גילה של האישה איננו עולה על 54). אימוץ משרטט טווח גילאים לא מוחלט אלא יחסי, הגורס כי ההפרש בין ההורה המאמץ לקטין המאומץ ינוע בין מינימום 18 שנים ועד ל-43 שנה, על מנת לשוות להורות זו נופך קרוב ככל האפשר להורות הביולוגית שאנחנו מכירים.

אורך התהליך והבירוקרטיה שבדרך

ברור כי כשזוג מבקש להרחיב את משפחתו, השאיפה הכללית הינה לצמצם ככל הניתן את טווח הזמן בין תחילת התהליך לסיומו המוצלח, תוך כמה שפחות מכשולים בירוקרטיים וטרטורי “לך ושוב”. יחד עם זאת, יש לדעת מראש כי מדובר בתהליכים לא קצרים, שהניירת והטופסולוגיה המלווה אותם אינן מועטות כפי שהיינו מקווים שתהיינה. לצורך הדגמה – מרגע תחילת התהליך בהליך הפונדקאות ועד לקבלת אישור הוועדה, עתידים לעבור, בממוצע, שישה עד שמונה חודשים (במהלכם תאותר אם פונדקאית מתאימה, והמסמכים הנדרשים ימולאו, ייערכו ויוגשו לוועדה). קליטתה של הביצית המופרית, אף היא, פותחת פרק זמן של תשעה חודשים נוספים – זמן ההיריון. אימוץ, לעומת זאת, מעמיד אותנו מול פרקי זמן מעט ארוכים יותר: פרק הזמן הממוצע לאימוצו של תינוק ישראלי בריא בן פחות משנתיים הוא כחמש שנים. אימוץ של תינוק בעל צרכים מיוחדים יקצר את פרק הזמן בצורה ניכרת, אבל עדיין יותר אותו על פרק זמן ממוצע של מעל לשנתיים. אימוץ תינוק מחו”ל יכול לקצר את התהליך באופן ניכר (אפילו לפחות מפרק זמן של שנה), אבל הוא עלול להציב מגבלות אחרות בפני המאמצים (הצורך בגיור, למשל).

גנטיקה – דם מדמכם, בשר מבשרכם?

כאן, מראש האימוץ נמצא מחוץ לתחרות, מאחר והילד המאומץ וההורים המאמצים, מעצם מהות ההליך, אינם חולקים גנטיקה משותפת. סוגים מסוימים של הליך הפונדקאות, לעומת זאת, פותחים בפניכם את האפשרות לתינוק שנושא את הגנים שלכם, אם דרך פונדקאות הריונית (בה ההורים המיועדים תורמים את הביצית וזרע), ואם דרך פונדקאות קלאסית (בה הביצית הנתרמת מופרית בזרע של הגבר), כך שלפחות לו ישנו חלק גנטי בתינוק.

הפן הרגשי – הקשר הנפשי עם התינוק / הילד

היריון ביולוגי מאפשר לנו לפתח את הקשר הרגשי עם העובר הצומח ברחם, והוא מאפשר לנו פרק זמן של תשעה חודשים לעשות זאת. מבחינה זאת, לתהליך הפונדקאות ישנו יתרון על האימוץ, מאחר וההורים המיועדים עתידים להיות שותפים למהלך ההיריון ואף להיות נוכחים בלידתו. אימוץ מעביר לידיכם תינוק / פעוט / ילד אשר, במרבית המקרים, מודיעים לכם מהיום למחר על הגעתו. בנוסף, תהליך אימוץ מסתיר מההורים המאמצים את הוריו הביולוגיים של הקטין המאומץ, מה שמפקיד בידיהם סוג של חתול בשק.

אז מה, בכ”ז, דומה בין אימוץ לפונדקאות?

למרות ההבדלים המהותיים המרובים, הדמיון המשמעותי העיקרי הוא כי שני התהליכים נוקטים בכל האמצעים העומדים לרשותם כדי לשמור על האינטרסים של התינוק / הילד. תצטרכו להוכיח כושר השתכרות, מצב בריאותי תקין, התאמה ויכולת להעניק יחס אוהב ותמיכה וכן הלאה. כלומר, כל אותה ויה דולורוזה פונדקאית או אימוצית שאתם עלולים לעבור, מטרתה, בשורה התחתונה, טובה – להבטיח כי התינוק יזכה בהורים הטובים ביותר עבורו.

לסיכום

אימוץ או פונדקאות, בארץ או בחו”ל, מטרתם להרחיב את משפחתכם. לא משנה באיזו מן הדרכים תבחרו, חשוב מאד להיעזר לאורכו של התהליך באנשי מקצוע מנוסים, אשר יסייעו לכם לעבור אותו בדרך היעילה ביותר שניתן!

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...