אודות פונדקאות בחו”ל

פונדקאות בחו”ל הינה נפוצה בקרב זוגות ישראלים, הן זוגות חד-מיניים והן זוגות דו-מיניים. מדינת ישראל מערימה לא מעט קשיים בנושא ולמרות החסרונות, עדיין רבים מעדיפים לבצע הליך זה במדינות זרות. כעת כל שנותר הוא לקבל אינפורמציה מקיפה בנושא זה.

סיבות נפוצות

והיה ומדובר בזוגות חד-מיניים, על פי החוק הם אינם רשאים לפתוח בהליך פונדקאות במדינת ישראל. בהחלט קיימת אפליה בולטת כלפי קהילת הלהט”ב. כאשר מדובר בזוגות דו-מיניים, גם אז אין ההליך פשוט, לא תמיד הוועדות המתכנסות מטעם משרד הבריאות מעניקות אישור.

סיוע

בראש ובראשונה יש לפנות אל סוכנות פונדקאות מובילה ומקצועית, בכדי לקבל ליווי מתחילת ההליך ועד סופו, ולבחור את המסלול המתאים בעבור הזוגות הללו גם כאשר מדובר במשפחות חד הוריות. הסיוע מקיף ונוגע לכל ההיבטים – הרפואיים, המשפטיים, הלוגיסטיים וכל הנדרש, עד להענקת אזרחות ישראלית לתינוק שהובא ארצה.

האם קיימים חסרונות?

פונדקאיות בחו”ל היא גם בעלת חסרונות. במיוחד לאור הקשיים הניצבים בפניהם של בני הזוג לשלוט מרחוק על כל ההליך, לטוס מספר פעמים לחו”ל על מנת להיות מעורבים, ומן הסתם הטיסות הללו ושהייה בבתי מלון, גם הן כרוכות בהוצאה כספית לא קטנה. זאת בנוסף לתשלום הניתן לאם הפונדקאית ולגורמים רלוונטיים אחרים המעורבים בפרוצדורה. לכן צריך לבחור בסוכנות שמסוגלת להעניק ליווי מלא לזוגות, כאשר אנשי צוות העובדים שולט בשפה המקומית.

נושאים שיש להתייחס אליהם ויתרונות

  • עלות – מחיר פונדקאות בחו”ל עלותו נמוכה או לחילופין שווה בהשוואה להליך זהה בארץ, אולם קיימים פערי מחירים בין המדינות השונות, ישנם מקומות בהם העלות נמוכה יותר כמו רוסיה, אוקראינה, גיאורגיה, כאשר בארה”ב העלות היא הגבוהה ביותר, אולם השירותים הניתנים בה הם ברמה אופטימאלית, כיאה למדינה מערבית מפותחת. יש לציין שמידי פעם החוקים משתנים ממדינה למדינה.
  • כמה זמן אורך הליך הפונדקאות? – לעיתים נדרשים פחות טיפולים ולעיתים נדרשים יותר, או עד שההיריון ייקלט בהצלחה. מן הסתם, יש גם מחיר למספר הניסיונות. ככל שזה גבוה יותר, בהתאם לכך העלות.
  • בירוקרטיה – אין להשוות את הבירוקרטיה בחו”ל לזו הקיימת בארץ. לכן, ההליך פשוט בהרבה ואין צורך לפנות לוועדה של משרד הבריאות לשם קבלת אישור.

אזרחות ישראלית בעבור התינוק

עם סיום ההליך המפרך והבאתו של התינוק ארצה, ממתינה פרוצדורה. והיה ומדובר בהורים להם אזרחות ישראלית, תינוקם יקבל גם הוא אזרחות, אולם אין זה נעשה באופן אוטומטי. יש לוודא שמבחינה ביולוגית הילד אכן שייך להוריו, ובדיקה נוספת אשר מטרתה היא לוודא כי הכל נעשה בצורה חוקית. במקרים בהם מעורבים זוגות חד-מיניים, כאשר התינוק הוא ילדו הביולוגי רק של אחד מההורים, ההורה השני יהיה רשאי להגיש בקשת אימוץ.

מה מציעות הסוכנויות השונות?

כמעט ובלתי אפשרי לנהל את כל ההליך באופן עצמאי, ולכן יש לפנות אל סוכנות פונדקאות אשר עוסקת אך ורק בנושא פונדקאות ותרומת ביציות, הן בחו”ל והן בארץ. היתרונות הם רבים: ההורים העתידיים ילוו לאורך כל הדרך, יזכו לקבל ייעוץ במישור המשפטי בכל הקשור לאם הפונדקאית או לתורמת הביצית.

בנוסף, כאשר פותחים בהליך, יש לחתום על הסכם בין בני הזוג באשר לכל ההיבטים הקשורים לגידולו של הילד. כל ההליך הינו חוקי, והייעוץ המשפטי הינו רציף וניתן על ידי עו”ד/נוטריון ישראלי.

מדינות מועדפות בחו”ל

  • גיאורגיה – בגיאורגיה קיימים תנאים מצוינים. רמת הרפואה הינה גבוהה, וכמו כן, מכיוון שההורים העתידיים נאלצים לטוס ולעקוב אחר ההליך, גיאורגיה היא יעד קרוב לישראל, ואין מדובר בטיסות ארוכות ויקרות. כמו כן השהות שם איננה יקרה. יש לדעת, על פי חוקיה של מדינה זו ההליך מיועד אך ורק לזוגות דו-מיניים, אך הם אינם חייבים להיות נשואים, בניגוד לסיטואציה בישראל.
  • בלארוס – בלארוס הפכה להיות אחת המדינות המובילות בתחום הפונדקאות, זאת בעקבות חוקים חדשים, והיא גם מעניקה פתרון לאימהות יחידניות. בבלארוס מרכזי פריון מתקדמים הדואגים הן לשלומה של האם הפונדקאית וכמובן לשלומו של העובר. עם השנים הסטנדרטים הפכו להיות גבוהים יותר.

כמו כן, במדינה זו באים לקראת ההורים, אין שום הכרח להתעסק עם הסכמים וחתימות, באופן אוטומטי התינוק שייך להוריו הביולוגיים. בדרך זו גם העלות הכספית יורדת שכן אין צורך להיעזר בגורמים רבים. בניגוד לפונדקאות בארה”ב, כלל אין צורך להגיש בקשה לוויזה, מה שמקצר הליכים. גבוהים יותר.

  • אוקראינה – עוד מדינה בה תחום הפונדקאות הינו מפותח, וישנם אנשים המעדיפים דווקא תרומות ביצית של נשים אוקראיניות. בדומה לגיאורגיה, זמן הטיסה איננו אורך זמן רב, וכנ”ל לגבי שהות בבתי מלון הנחשבת גם היא ללא יקרה.
  • ארה”ב – פונדקאות בארה”ב אמנם היא בין היקרות ביותר, אולם אם הוחלט לאתר אם פונדקאית במדינה זו, התנאים שיינתנו הן לה והן להורים הם מן הגבוהים שיש, ולו בשל איכות הטיפול הרפואי. בארה”ב גם אין התייחסות שונה לזוגות חד-מיניים ודו-מיניים, כולם כאחד שווי זכויות. כמובן, לכל אחת ממדינות ארה”ב חוקים משלה, ישנן מדינות האוסרות על הליך פונדקאות, אולם יש גם לא מעט מדינות ליברליות שבהן החוק מאשר את ההליך.

בארה”ב קיים היצע נכבד של נשים אשר תורמות ביציות או כאלה המוכנות להיות פונדקאיות, מה שהופך את הבחירה לקלה יותר. ומה באשר למשפחות חד הוריות? הן תוכלנה לבחור מי הוא תורם הזרע או הביצית, והשקיפות היא מלאה, ניתן לדעת מהו מוצאו, מראהו ונתונים חשובים נוספים.

ארה”ב – יתרונות וחסרונות

עלות פונדקאות בארה”ב הינה גבוהה למדיי, כמו כן, בהשוואה ליעדים אחרים, גם עלות ההגעה למדינה והמרחק הרב, אינם מקלים על המצב. לעומת זאת, היא מעניקה אפשרויות שמדינות אחרות כמו אלה המזרח אירופאיות למשל, אינן מעניקות.

לסיכום

עוד טרם בחירת המדינה בה בני זוג מעוניינים לפתוח בהליך פונדקאות, יש להתייעץ היטב עם אנשי מקצוע, אלה מתאימים לכל זוג מסלול במיוחד בעבורו, על פי העדפותיו ודרישותיו.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...