אודות אחוזי הצלחה של הפריה חוץ גופית

מאז 1978 הפריה חוץ גופית הולכת ומשתכללת ומוצאת עוד ועוד דרכים לשפר את אחוזי ההצלחה שלה. כדאי לדעת עליה יותר וכדי להצליח להגשים את חלום ההורות קראו את המאמר הבא:

מקרים שנחשבו בעבר לעקרות ללא פתרון נחשבים היום למקרים קלים יותר, מה שנותן תקווה לאנשים רבים. הפריה חוץ גופית היא אחד ההליכים שהצליחו לשנות לחלוטין את עולם הפריון ולכן מתרכזים בה כדי לשכלל אותה ולהבטיח הצלחות רבות יותר של הריון ולידה. להלן פרטים על הפריה חוץ גופית ומה עושים כדי להבטיח שתהיה מוצלחת.

למה משתמשים בהפריה חוץ גופית?

בעיות פוריות קורות הן אצל גברים והן אצל נשים, וכאשר יש שילוב שלהן אצל בני זוג עדיין אין צורך לאבד תקווה. בעיות פוריות מתחלקות לבעיות מכניות והורמונליות, אצל נשים וגברים, והן אלה שמונעות הפריה והריון מוצלח ותקין עד הלידה. כדי לעקוף אותן המציאו את ההפריה החוץ גופית, שהיא ההליך שאינו יכול לקרות ברחם ולכן מתבצע במבחנה במעבדה.

אי אפשר אף פעם לדעת מראש מה הטבע מחליט, אבל אפשר לחזות במידה רבה את המסלול שלו ואת סיכויי ההצלחה של התהליכים שקורים בו. הסיבות לצורך בהפריה חוץ גופית רבות, כאמור, אבל הן גם אלה שעלולות לקבוע את אחוזי ההצלחה של ההפריה החוץ גופית. ככל שיש צורך בפחות מניפולציות והתערבות במעבדה הן בזרע והן בביצית, כך גובר הסיכוי להצלחה בהפריה במבחנה. לצורך הפריה חוץ גופית יש לשאוב ביציות מהאישה ולכן מדובר בהליך ארוך בעל כמה שלבים, שבכל אחד מהם חייבים לקחת תרופות ולעבור בדיקות כדי לוודא שאין תקלות שיכשילו את ההפריה.

באילו מקרים נחוצה הפריה חוץ גופית?

  • פגמים מכניים אצל האישה ברחם בעיקר, או מחלות כמו אנדומטריוזיס, חצוצרות סתומות וכדומה.
  • בעיות הורמונליות שמקשות על הביוץ.
  • כישלונות של ניסיונות להרות בדרכים אחרות, כמו הדרך הטבעית והזרעה.
  • בעיות פוריות אצל גברים בגלל פגמים בזרע או במבנה איברי המין וצינורות הזרע.

השלבים שעוברים לפני הפריה חוץ גופית

  • כדי להגיע למצב שבו נזקקים להפריה חוץ גופית חייב לעבור זמן שבו ניסיתם להרות בדרך טבעית או ניסיתם בדרך רגילה של הזרעה. היוצאים מהכלל הם אנשים שאובחנו כבר בהתחלה עם בעיות פריון מכניות או הורמונליות, כך שברור שזו הדרך היחידה להרות. רק אז אפשר לקבוע ולבדוק מהי הסיבה לאי הפריון כדי להתאים את הטיפול ולהצליח במהלך.
  • בדיקות מקיפות הן של האישה והן של הגבר כדי לבדוק את מצבם ולקבל תמונה מקיפה של כל מה שקורה מבחינה הורמונלית ובריאותית. עוברים בדיקות פרופיל גנטי כדי לוודא שאין גם בעיה גנטית שגורמת לאי-פוריות ולמחלות או בעיות שיצטרכו לטפל בהן בהפריה החוץ גופית בהזדמנות זאת, במיוחד אם יגרמו להפלה או למומים קשים של העובר.
    הבדיקות כוללות גם בדיקות דם, רחם, אולטרסאונד, וירוסים בדם, צילום רחם ובדיקת שדיים. כל בדיקה כזאת שמגלה בעיה מגבירה את הסיכוי להצלחת ההפריה החוץ גופית, כאשר צופים אותה מראש ומטפלים בה.

מהם שלבי ההפריה החוץ גופית?

  • גירוי שחלות כדי לשאוב כמה שיותר ביציות להפריה במעבדה
  • גידול העוברים עד גודל מסוים במעבדה
  • השתלה ברחם על ידי החדרה

שאיבת ביציות בשלות

שלב זה בהפריה חוץ גופית קריטי במיוחד משום שהבשלות של הביציות ומצבן הכללי הם אלה שמבטיחים את ההפריה החוץ גופית. בכל מחזור של האישה הגוף מניב זקיק אחד שבו יש ביצית. כדי להגיע למצב של כמה ביציות יש לקבל את התרופות ההורמונליות שמגרות את השחלות ויוצרות השראת ביוץ.

יש לדעת כי ככל שהביציות צעירות וטריות יותר כך גם גוברים סיכויי ההצלחה. זו הסיבה שבגללה נזקקים לתרומת ביצית ולכן גם הצלחת שלב זה בסופו של דבר תיקבע במעבדה, כאשר יחלצו את הביציות הבשלות מהזקיק והנוזל ויבדקו את איכותן.

חשוב מאוד לדעת גם כי העיתוי חיוני להצלחת המהלך, משום שהביציות נשאבות כשהן מגיעות לגודל המיטבי של 17 מ”מ, הוא הגודל שנקבע כי הוא בשל. כדי להגיע למצב שבו האישה מייצרת מספר גדול של זקיקים והשאיבה יכולה להתבצע בעיתוי הנכון, היא מקבלת שילוב של תרופות שנועדו הן לגירוי השחלות לייצר עוד זקיקים והן כדי לעכב את הביוץ המוקדם. זוהי למעשה אומנות האפשר של הרפואה, כאשר במהלך כל הזמן הזה עוקבים אחרי היווצרות הביציות בשחלות ומחשבים את השעות במדויק.

מדוע חשוב להוציא כמה ביציות בשלות?

טיפולי פוריות הם טיפולים שהפכו כבר לשגרה, אבל זה עדיין אינו אומר שריבוי התרופות ההורמונליות שמשבשות את מהלך הפרשת ההורמונים הטבעי נחשב לקל ונוח לגוף. לכל גוף יש מגבלות ולכן רצוי להעמיס עליו כמה שפחות. אחת התגובות היא גירוי יתר שחלתי. זה נגרם בגלל יצירת הורמונים בגוף או בגלל חשיפה להורמונים מסוג HCG. זאת אחת הסיבות שבגללן משתדלים להשיג את כל הביציות הנחוצות להפריה חוץ גופית כבר בפעם אחת, ולנסות להשיג כמה שיותר עוברים.

סיבה נוספת היא כדי להבטיח שיהיו ביציות בשלות ואיכותיות, למקרה שחלק מהן פגום ואי אפשר להפרות או שהעוברים שנוצרו בהן אינם מתפתחים או מתפרקים. מצב המטופלת קובע במקרים רבים את איכות הביציות, וזה קשור לגיל, מצב בריאות גופני ואפילו גנטיקה.

מה עוד קובע את הצלחת הפריה החוץ גופית?

מלבד הרגע הנכון של הביצית הבשלה ואיכותה, לעתים איכות הזרע היא זאת שקובעת את הצלחת ההפריה החוץ גופית משום שאם אינו מספק או שתנועת הזרעונים היא כזאת שיש לבצע מיקרו-מניפולציה ולהחדיר אותו ידנית לביצית, כמובן שכל מהלך נוסף כזה מוסיף סיכונים לתהליך ההפריה. לאחר מכן מגדלים את העוברים במעבדה עד גודל מסוים ואז מחדירים אותם בחזרה לרחם, ומחכים להיקלטותם המוצלחת.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...